Metoda lotniczego skaningu laserowego jest jedną z nowych, dynamicznie rozwijających się technologii pomiaru powierzchni terenu. Dzięki dużej gęstości i wysokiej dokładności zarejestrowanych punktów, dane wykorzystywane są w wielu dziedzinach gospodarki. Technika ta pozwala budować Numeryczny Model Terenu i Numeryczny Model Pokrycia Terenu o bardzo dużej dokładności i w tym zakresie wypiera opracowania na tradycyjnych zdjęciach lotniczych.
Źródło danych: www.progea.pl
Bytom jest jednym z pierwszych miast w Europie, które wykorzystało dane pozyskane za pomocą najnowszego lotniczego skanera laserowego Riegl LMS-Q680i, stanowiącego główny element systemu Lite Mapper 6800i. Stało się to dzięki podpisanej w połowie lutego umowie z tarnowską spółką MGGP Aero. Wykonany na podstawie tych danych numeryczny model terenu (NMT) i numeryczny model pokrycia terenu (NMPT) wzbogaciły zasób danych Bytomskiej Infrastruktury Informacji Przestrzennych (BIIP). Oba modele charakteryzuje dokładność wysokości nie mniejsza niż 0,25 m (przy czym do ich tworzenia zostały wykorzystane dane o dokładności nie mniejszej niż 0,15 m).
Ogromna ilość danych pozyskanych w trakcie skaningu laserowego, a także posiadana już ortofotomapa będą wykorzystane w procesie aktualizacji oraz wektoryzacji analogowej nakładki sytuacyjnej mapy zasadniczej. Te opracowania, jak również stworzone na ich podstawie analizy, zostały udostępnione zainteresowanym pracownikom Urzędu Miejskiego w Bytomiu oraz zasiliły bogatą bazę danych przestrzennych internetowego serwisu BIIP.
Przykładem zastosowania w/w danych jest stworzenie modelu wysokościowego zagrożonego zalewaniami i podtopieniami obszaru miasta, co umożliwiło przeprowadzenie szacunkowych obliczeń i analiz, będących podstawą planowania działań ratunkowych na zagrożonym terenie.