System Wspomagania Zarządzania Kryzysowego (SWZK) to specjalistyczny, innowacyjny system teleinformatyczny przeznaczony do wspomagania zadań wykonywanych przez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK) przy Prezydencie Miasta Bytomia.
Celem PCZK jest kierowanie i koordynowanie działaniami służb operacyjnych biorących udział w akcjach podejmowanych w sytuacjach kryzysowych oraz organizowanie systemu łączności i alarmowania, a także opracowywanie planów, prognoz i analiz na okoliczność występowania różnorodnych zagrożeń. Wdrożony w wyniku projektu SWZK zapewni wspomaganie pracy Centrum, zarówno w stanie normalnym, jak też z stanach prowadzenia akcji ratowniczych oraz sytuacji kryzysowej czy klęski żywiołowej.
System zapewnia wsparcie wszystkim służbom ratowniczym i współpracującym z nimi instytucjom. Jego innowacyjność polega na wykorzystaniu narzędzi informatycznych służących udostępnianiu, przekazywaniu oraz aktualizacji danych, zwłaszcza danych przestrzennych.
SWZK jest systemem wymiany informacji między służbami ratowniczymi, który zapewnia rzeczywisty wgląd w sytuację na obszarze objętym ich działaniami i ma za zadanie wspomóc pracę Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego. Zintegrowany aplikacja w oparciu o technologie GIS zapewnia dostęp wszystkim zainteresowanych do danych przestrzennych i pozwala na umieszczenie aktualnej sytuacji, obrazującej zagrożenie w dowolnym kontekście przestrzennym.
W sytuacjach zagrożenia, związanych np. z transportem niebezpiecznych substancji czy katastrofą ekologiczną system posiada narzędzia umożliwiające przeprowadzenie natychmiastowej analizy pojawiających się oraz dostępnych w zintegrowanej bazie danych informacji.